Hoe je een missie en visie maakt

missie visie geodomein

Missie en Visie

Practice what you preach  

Deze week staat in het teken van het bekijken van de missie en visie en een herijking van geodomein. Het is er de afgelopen anderhalf jaar niet van gekomen het businessplan te updaten. Dat is niet slim.

Begeleiding visie

Ik begeleid organisaties bij het opstellen van hun visie, informatiebeleidsplan, informatieplan, implementatieplan en projectplannen en ‘vergat’ het bijna voor geodomein. Ik heb de agenda de hele week geblokt. In deze column neem ik je mee in de belevenissen van de week. Ik begin met kijken waar ik energie van krijg: dagvoorzitter wel, programmamanager niet. En zo loop ik de vier pijlers van geodomein langs.

Ontspannen – Dag 1

De week begint met een saunabezoek. Want je kunt pas met nieuwe dingen bezig gaan als je ruimte hebt in je hoofd. Hard werken betekent soms juist ook een flinke pas op de plaats maken. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik over werk mag nadenken. Hierdoor wordt het geen ‘moet ontspannen’, maar ‘mag genieten’.

Social Media – Dag 2

De dag start met het updaten van de social media en ik gun mezelf wat rustig surfen over het net. Nog voor de lunch klapt het internet eruit en ben ik drie uur in de weer met de IT van geodomein. De online hulp app van Ziggo vind ik klantvriendelijk. Ik volg de wizard en kom uit bij: “U heeft er alles aan gedaan om het probleem te verhelpen. Neem contact op met de helpdesk.”

Drie keer heb ik die middag een medewerker van Ziggo aan de lijn, die me probeert te helpen. Uiteindelijk weet ik het probleem zelf te verhelpen. De zin is eruit. Ik besluit de resterende uurtjes in de middag en avond te besteden aan werk voor twee opdrachtgevers.

Samenwerking – Dag 3

Een dagje met de kinderen waarbij de rustige uurtjes gaan naar een visie over mijn LinkedIn profiel updaten en telefonisch ideeën uitwisselen voor samenwerking met een andere ondernemer in het geo-werkveld.

Businessplan – Dag 4

Vandaag moet het gebeuren. De hele dag ongestoord aan de revisie van het businessplan. Net als toen die dag dat ik geodomein bedacht eet ik vandaag (gezonde) pannenkoekjes als lunch. Het is tijd voor de missie en visie, want die blijken nog helemaal niet op papier te staan. Hierbij doe ik of ik cursist ben van mijn eigen werksessie. Ik gebruik hierbij een powerpoint die ik gemaakt heb voor een team bij één van mijn opdrachtgevers. De dag vliegt voorbij.

‘s Avonds opnieuw achter de Mac. Vlak voor middernacht heb ik het. Eureka! Het ‘gewaagde doel’ met missie en visie voor geodomein zijn in de pocket! Opeens valt alles op z’n plaats en schrijf ik het -net als bij het bedenken van geodomein– in een klein uurtje op. Ik kan niet wachten om jou te vertellen over de nieuwe dienst-productcombinatie die ik op de markt ga brengen. Tevreden kan ik gaan slapen. Het is lastig om dat stuiterend van enthousiasme te doen.

Missie en Visie – Dag 5

Wachten bij de garage terwijl mijn auto de eerste 30.000 km beurt krijgt. Genoeg kilometers gemaakt. Terwijl ik daar deze column schrijf raak ik in gesprek met een andere klant over het effect van navigatie op het menselijk brein (zie column Biecht) en over de uitgeverijwereld. Focus nu. Vandaag wil ik de plannen van gisteravond uitwerken. Het werk aan de auto duurt de hele ochtend, ondertussen heb ik mijn ideeën van gisteravond uitgewerkt.

’s Middags besluit ik tijd nemen voor andere dingen. ’s Avonds thuis pitch ik mijn nieuwe plan. “Je hebt het natuurlijk al weer helemaal in dertig lagen doordacht, uitgedacht en uitgewerkt”. Mooi, mijn kritische thuisfront is tevreden. Tijd voor weekend. Volgende week ga ik het businessplan afmaken en het nieuwe meerjarenplan bespreken, onderzoeken en uitwerken.