Kennis delen in het geodomein

kennis delen geodomein

Weconomy

Na een vakantie die goed was voor familie, fit worden, een flinke stapel redigeerwerk en filosoferen heeft het nieuwe jaar zich met een duizendklapper aangediend. Tijd voor actie met de eerste column van het jaar. Vorig jaar verzuchtte ik op een verjaarsfeestje “dat ik een beetje mijn buik vol had van ‘duurzaam’ ”. Dat was wel even een bommetje, want ik kom toch uit de natuurhoek, waar ik jarenlang met duurzaamheidsvraagstukken bezig ben geweest. Laat ik duidelijk zijn: er is niets mis met duurzaam. Ik had alleen behoefte aan een situatie waarin werken aan duurzaam meer effect heeft. Deze zoektocht naar een nieuwe transactie en nieuwe business modellen vind ik bij de WEconomy.

Anders organiseren

De crisis en bezuinigingen maken dat we ons ook steeds meer afvragen hoe we onze economie anders kunnen organiseren. geodomein is hier zelf ook uit ontsproten. Ik ben bewust op zoek gegaan naar ongewone verbindingen en samenwerken in netwerken. Voor mij staat tijdelijkheid hierbij voorop. Omdat ik geloof in het effect van de ‘frisse wind’ en de kunst van het kiezen van de juiste allianties voor elke klus. Daar waar ondernemers, burgers en professionals op vernieuwende manieren samenwerken wordt dit vaak ‘burgerinitiatieven’ genoemd.

Nieuwe business modellen

Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Jan Jonker onderscheidt in het boek ‘Nieuwe Business Modellen’, dat overigens door de crowd gemaakt is, zes trends die samen de WEconomy vormen: (1) de circulaire economie (grondstoffen opnieuw gebruiken), (2) functionele economie (licht inkopen bij Philips i.p.v. de fitting aanschaffen), (3) bio-based economie (biomassa als grondstof), (4) samenwerkingseconomie (mijn auto tegen jouw stroom), (5) deeleconomie (zonnepanelen delen) en tot slot (6) zelf-maak economie (3D-printers). Het gaat hierbij niet zozeer om geld verdienen, maar om spullen, hulp, vaardigheden en kennis met elkaar uit te wisselen. Bij ‘winst’ moeten we dan dus ook niet alleen denken aan geld, maar ook aan tijd, energie, werkkracht, denkkracht, zorg of iets van punten of zo.

Van bezit naar gebruik

We betalen steeds vaker voor gebruik in plaats van voor bezit. De bereidheid om dit te doen is groot, aldus Pieter van de Glind, een jonge ondernemer die de deeleconomie onderzocht. Ik ben benieuwd naar zijn boek ‘Share’ wat deze maand uitkomt. Hij geeft in een interview in OneWorld aan dat er twee belangrijke voorwaarden zijn voor groei van de deeleconomie: vertrouwen en gemak. Dankzij internet en sociale media wordt het delen steeds makkelijker. Enkele voorbeelden:

  • Ik Geef Weg – landelijke Facebookgroep voor het weggeven of krijgen van spullen;
  • Thuisafgehaald.nl – je kookkunst delen met mensen bij jou in de buurt;
  • Spullendelen.nl, Peerby.com & Mijnbuurtje.nl – spullen aanbieden/zoeken in je buurt;
  • WeGo, MyWheels, Car2Go, Uber, BlaBlaCar en Snappcar – auto’s samen delen;
  • Ruilen.nl – klusvakantie of een zonnebank in ruil voor twee dozen vaatwastabletten.

Redenen om te delen: het is fijn om een ander te helpen, om gewaardeerd te worden en leuk om de buurt beter te leren kennen. Ook geld besparen en het verminderen van de impact op het milieu spelen een rol.

Locatie gebonden gegevens

De apps van bovengenoemde platforms zijn gebaseerd op locatie gebonden gegevens. Ontwikkelingen in ons werkveld zoals ‘smart cities’, ‘Big Data’ en ‘the internet of things’ passen goed binnen de WEconomy. Er is beweging. Van mij mag het nog wel drie stappen sneller. Bij de overheid bijvoorbeeld. Dingen veranderen niet zo maar door een team aan te passen (vaste kern met flexibele schil) of door een besluit tot zelfsturende teams. Het gaat hier om het vanuit innerlijke overtuiging vaststellen van gezamenlijke doelen. Het gaat om integraal werken waarbij sprake is van het nemen van eigenaarschap en co-creatie. Om gezamenlijkheid, ondernemerschap, creativiteit, durf en passie. Ik ben er klaar voor. Jij ook?

Kennis delen

Ondertussen ga ik dit jaar door met het delen van kennis via columns, tweets, de facebook pagina’s van geodomein en van Roosmarijn en vooral door bij opdrachtgevers steeds de successen èn de leerpunten van de ene naar de andere organisatie mee te nemen. Mits een eerdere opdrachtgever daar mee instemt natuurlijk. En dat gebeurt steeds vaker. Gelukkig maar, want kennis is om te delen.

Bronnen: