Zichtbaar – hoe zichtbaar ben jij?

zichtbaar in het geodomein

Zichtbaar in het geodomein

We moeten als sector meer zichtbaar zijn, vind ik. In plaats van dit alleen te roepen heb ik actie ondernomen en een e-book geschreven met als titel ‘In 10 stappen zichtbaar in het geodomein’. Meer dan ooit vind ik het van belang dat we als geo-gemeenschap zichtbaar zijn en onszelf allerlei fantastische ontwikkelingen toe-eigenen (GPS, navigatie, locatie-gebonden apps, Open Data, Big Data, online kaarten; het behoort allemaal tot ons geodomein!). Ik leg je zo uit waarom.

Zichtbaar

Meteen herkenbaar? Download het e-book dan, het is gratis, en kijk of er tips in staan waarmee jij, je afdeling en je organisatie meer zichtbaar kunnen worden. Door ons werk en organisatie zichtbaar te maken, maken we met elkaar het hele geodomein zichtbaar. Zodat we vervolgens onder het mom ‘geo naar buiten’ kennis uit ons geodomein kunnen delen met gebruikers in de zorg, ruimte & mobiliteit, energie-, bouw-, water-, agro- en natuursector.

‘Geobewust’

Nog niet overtuigd? De reden waarom we zichtbaar moeten zijn is omdat het geo-vak de laatste jaren in heel rap tempo verandert. De positie van geo-informatie binnen de informatievoorziening verschuift. Het geodomein wordt als het ware geadopteerd binnen de informatievoorziening. Deze ontwikkeling is een bevestiging van het streven naar een situatie waarbij het gebruik van ruimtelijke informatie volledig is ingebed in alle werkprocessen binnen organisaties. Steeds meer collega’s worden al ‘geobewust’.

Het gaat toch goed zo?

Misschien denk je ‘Het gaat zo toch goed zo als het gaat?’ Soms is dat niet genoeg. Ik ken legio voorbeelden. Negatieve zoals geo-afdelingen die sterk werden gereduceerd bij een reorganisatie, onder meer omdat niet bekend was welke en hoe veel ondersteunende diensten de afdelingen leverden. Of bijvoorbeeld dat er een geo-(ICT)product in een organisatie wordt uitgerold, terwijl gebruikers daar van te voren niet over geïnformeerd waren. Waardoor ze niet wisten waar ze hun klachten maar ook hun tips en ideeën konden aanleveren.

Lanceren product

Gelukkig zijn er ook positieve voorbeelden. Zoals het lanceren van een nieuw product of dienst binnen de organisatie door er een evenement omheen te organiseren. Hierbij kun je nieuwe en voor jou nog onbekende potentiële gebruikers bereiken. Een ander voorbeeld is een filmpje maken van jouw werk, evenement of pitch, zodat zichtbaar wordt voor anderen wat jullie allemaal doen achter de schermen. Of een online instructiedemo maken van je (software)product. Veel heeft ook te maken met hoe je het overbrengt. Dit kun je leren! Over al dit soort manieren van zichtbaar zijn vertel ik je meer in het e-book.

Zichtbaar zijn betekent ook gevonden worden. En dat levert kansen op om in gesprek te gaan met gebruikers, klanten en business. Feedback is geen risico maar een káns om jouw product of dienst te verbeteren!

E-book downloaden

Het e-book ‘in 10 stappen zichtbaar in het geodomein’ ligt voor je klaar. Via deze link kun je jouw eigen gratis exemplaar direct downloaden. Mail je me wat je vond van het e-book? Veel plezier met het lezen. Ik hoop je te zien in het geodomein!