Help ik heb fans

help ik heb fans geodomein

Fans hebben

“Wanneer komt je nieuwe column?” Toen ik begon met het schrijven van columns op mijn  website heb ik mezelf beloofd dat ik niet volgens een vast ritme zou schrijven. En gelukkig maar, want nu heb ik enorme zin om een column te schrijven en voèl ik gewoon dat er eentje uit moet. Laatst vroeg iemand: “waar publiceer je je columns tegenwoordig eigenlijk nog meer?” Hij vertelde dat hij vroeger altijd mijn hoofdredactioneel columns las in het vakblad GIM International en dat hij ze nu leest via LinkedIn. Dat er jaren tussen de analoge en de digitale columns zitten, maakt voor hem niets uit. Hij is opnieuw fan. Hoe werkt dat nu eigenlijk dat ‘fan zijn’ vraag ik me in alle oranjegekte af.

Fan engagement

Ik duik daarom maar eens in iets wat in slecht Nederlands ‘fan engagement’ wordt genoemd. Ik denk dan meteen aan Facebook, maar dat klopt niet. Door het grote succes van Facebook is de term naar het merk toegegroeid. Beetje kip-en-ei verhaal dus. De officiële definitie is:

‘het actief betrekken van consumenten bij de marketing van het merk, in plaats van passieve ontvangers te zijn, hetzij als medeontwikkelaar van content of als merkambassadeurs.’

Sociale media zoals Facebook (FB) zijn dus alleen een middel om fans te bereiken en om hen meer te betrekken bij activiteiten, merk, sport of product.

Sociale media

Waar sociale media eerst vooral het verkrijgen van zo veel mogelijk volgers betekende, worden social media marketeers tegenwoordig vooral enthousiast van de interactie met volgers. Dat kan dus zijn door commentaren op posts, likes, inchecken op een foto, etc. Nou heb ik niet te klagen over het aantal commentaren op mijn columns (vooral via LinkedIn). En ik kan met gepaste trots melden dat de eerste opdracht die direct voortkomt uit interactie naar aanleiding van een commentaar op een van mijn eerdere columns een feit is. Ook vroeg de redactie van vakblad Geo-info me onlangs of ik een artikel wilde schrijven naar aanleiding van mijn column over de typekamers. Iets waar ik met plezier volmondig ja tegen heb gezegd!

Merk verspreiden

Engagement is belangrijk om verschillende redenen, lees ik in de Tailwind blog (een bedrijf wat zich richt op Pinterest marketing). “Het is een manier om relaties met een bestaande fanbase te behouden en bevorderen. Als fans merken dat je aandacht hebt voor hen dan zijn ze meer geneigd bij jouw merk te blijven. En als je fans weten dat je aandacht voor ze hebt dan zullen ze sneller vertellen wat je goed doet en wat je kan verbeteren.” Dit is uiteraard hartstikke handig omdat je je merk daarmee kan verbeteren. “Daarnaast helpt het je merk verder te verspreiden.” Dit kan door mond op mond reclame en ook weer via de sociale media. Mensen zijn namelijk gemakkelijk te beïnvloeden door hun vrienden, een concept waar Facebook natuurlijk enorm gebruik van maakt.

Facebook

Nou moet ik iets bekennen over Facebook. Ik gebruik veel social media: LinkedIn, Twitter, etcetera. Waar ik bij Linkedin +500 contacten heb (juni 2014: 1105 | mei 2017: 2074) en dit ècht mensen zijn met wie ik meer of minder contact heb (ik accepteer nooit zo maar een contactverzoek, ik vraag altijd waarom iemand met mij wil linken, krijg ik geen antwoord dan ook geen contact en geen link)…  Echter, mijn Facebook bedrijfspagina heeft niet veel volgers. En dat terwijl ik hier een verdiepende laag informatie aanbied. En tevens een stukje meer van mijn persoonlijkheid laat zien door bijvoorbeeld een zelfgemaakt schilderij te posten of iets wat ik heb meegemaakt.

Community bouwen

Ik geeft toe, ik heb eigenlijk geen tijd gemaakt om hier eens wat meer tijd aan te besteden. En het is niet zo ingewikkeld weet ik van een van mijn favoriete sites als het gaat om marketing: Frankwatching. Kijk maar eens naar deze column over een FB-pagina over let wel kruisbessen! Laat ik het niet langer uitstellen en van deze column een goede stok achter de deur maken… Wil je volgen hoe ik meer Facebookvolgers ga krijgen, like mijn Facebook bedrijfspagina en ik zorg dat je betrokken wordt. 🙂 Ga nu naar: https://www.facebook.com/geodomein. En omdat het niet alleen gaat om het aantal volgers maar vooral ook om de interactie ga ik nog een stapje verder. Werk je in de geografie, geo-informatie of natuur & landschap sector en heb je een communicatievraag? Stel hem op mijn facebookpagina en wellicht kan ik hem zomaar voor je beantwoorden. Wie durft, wie begint?

Oranjefan

Tot slot, ‘fan engagement’ komt vooral voor in de sportwereld. En alhoewel ik geen sportsupporter ben, ben ik wel oranjefan. Ik las op voetbalprimeur.nl dat de oranjekoorts in het bedrijfsleven dit jaar minder heerst dan anders en dat veel bedrijven te laat zijn met het inspelen op het succes van het Nederlands elftal. Bij het EK voetbal in 2012 werden er 241 oranjecampagnes geteld en nu zijn dat er slechts 150. Laat ik dan op zijn minst een oranje fotofilmreeks posten bij deze column. Om mijn fansupport kleur te geven. Ik wens je fijne wedstrijden en tot ziens op Facebook!