Community Management

community management geodomein

Bij welke community hoor jij?

Een community? Er was een tijd waarin we stemden op een politieke partij naar voorbeeld van onze ouders. Op de salontafel lag een TVgids van onze omroep, naast enkele blaadjes van goede doelen die we ons hele leven steunden. We dachten niet na over onze elektriciteitsleverancier of zorgverzekering. Die tijd ligt ver achter ons. We kiezen zelf waar we bij willen horen en die keuzes zijn per onderwerp en per jaar verschillend. Dit doen we privé maar ook in ons werk. We groeperen ons in wat we community’s noemen.

Netbeheerders

Eén van de community’s waar ik als Community Manager voor werk is die van de netbeheerders Enexis, Alliander, Stedin en DELTA Netwerkbedrijf tezamen. Deze groep van gelijk geïnteresseerden wil samenwerken op geo-gebied om samen te creëren, te innoveren en van elkaar te leren. Zij willen samen meer tot stand brengen dan de individuele organisaties zelf kunnen. De deelnemers hebben vanaf het begin besloten dat er op de werkvloer direct met samenwerken wordt gestart. Er is niet gewacht tot alle netbeheerders mee zouden doen en iedereen aan boord zou zijn op alle lagen binnen de organisaties. Er is gekozen voor een veranderproces dat uitgaat van ‘groot denken, durven, klein beginnen’. Meer hierover in het artikel ‘Netwerkende Netbeheerders’ in het nieuwste GIS Magazine.

Rondetafelconferentie

Naast Rondetafelconferenties waar ervaringen worden uitgewisseld, wordt gecommuniceerd via een online community platform. Er is gekozen voor hetzelfde open source systeem dat de overheid gebruikt met haar Pleio. In een wereld van overvloed aan communicatie en informatie is het de kunst te zorgen dat dit portal niet weer iets extra’s is. Het portal moet communicatie via andere kanalen beperken (minder mailen, bellen, appen, et cetera).

Community Platform

In dit kader kijk ik met belangstelling naar de volgende generatie platforms waar een verschuiving plaats vindt van informatie- en communicatiesystemen naar organiseersystemen. Waar ik heel erg enthousiast over ben is Part-up. Dit platform koppelt vraag en aanbod. Perfect voor het formeren van tijdelijke teams, op basis van ieders competenties en enthousiasme in plaats van samenwerken op basis van functies binnen bestaande organisatiestructuren. Het is actief, in plaats van passief. Toen ik me aanmeldde op het platform kreeg ik direct contact met één van de oprichters Laurens Waling. Hij vertelde dat hij het best tof vindt dat ze nu drie maanden in de lucht zijn en al 1500 gebruikers hebben. Heb jij zin je in te zetten voor iets wat je echt raakt? Zoek je een denktank? Ontdek ‘t zelf.

Geo Community

Ook het bestuur van Geo Informatie Nederland (GIN) kijkt naar haar community. En dus trok het bestuur zich terug op de hei om zich volledig te focussen op de Toekomst van de Vereniging en de Vereniging van de Toekomst. Als facilitator nam ik mijn medebestuursleden mee langs een aantal fasen: 1) inspireren, 2) futuristische blik en 3) actie. We begonnen de GIN-brainstorm met een inspirerend filmpje dat onze voorzitter had aangedragen naar aanleiding van het huiswerk.

Community Management

Alhoewel ik er van overtuigd ben dat veel leden van de vereniging wensen, ideeën en nuttige tips hebben over de toekomst leidde mijn oproep op twitter voor input nog niet tot reacties. Een mooi bewijs dat we hard aan ons community management moeten werken. Zodat het vanzelfsprekend wordt om input te leveren. Hierbij gaat het om aandacht, waardering en verbinding. Heb je ideeën? Deel ze spontaan als reactie op deze column.

Community bouwen

Uiteraard zullen we de nieuwe ideeën met onze leden bespreken op de ALV op 25 november. Luister, deel en inspireer anderen tijdens de ALV op de 2de dag van GeoBuzz tijdens de lunch. Een aantal onderwerpen uit onze brainstorm vertel ik alvast. We hebben gekeken naar de verschillen tussen de babyboom generatie en de generaties X en Y en hun verschillende wensen. We keken naar lidmaatschapsmodellen en ledenvoordelen en naar wat ze noemen ‘lidmaatschap-Return On Investment’. Dus het ‘what’s in it for me’ voor onze leden. We willen de dialoog aangaan en een actieve en online community bouwen. Kortom mooie veranderingen die te maken hebben met durven en doen. Ik word er op deze mooie zonnige herfstdag erg blij van!

Meer weten over Community Management? Neem contact met ons op!